تبلیغات
اخبار روز ایران و جهان - تاریخ؛ حقیقتی که در هالیوود انکار می‌شود

تاریخ؛ حقیقتی که در هالیوود انکار می‌شود

چهارشنبه 11 بهمن 1391 03:25 ب.ظنویسنده : admin

 

امسال شاهد حضور سه فیلم به اصطلاح تاریخی «آرگو، سی دقیقه پس از نیمه‌شب و لینکلن» در رقابت‌های اسکار هستیم، فیلم‌هایی که از نظر وفاداری به حقایق تاریخی به شدت مورد انتقاد قرار گرفته‌اند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری فارس، مجله آمریکایی «ویک» می‌نویسد: تنها در هالیوود ممکن است که یک فیلم براساس واقعیت ساخته شود اما به دلیل غیرواقعی بودن به شدت مورد انتقاد واقع شود و با این حال جوایز زیادی به آن اختصاص یابد!

فیلم‌های «سی‌دقیقه پس از نیمه شب»، «لینکلن» و «آرگو» که هر سه در رقابت‌های امسال اسکار شرکت کرده و در بخش‌های زیادی نیز نامزد شده‌اند، از این دست فیلم‌ها هستند که بنا به ادعای سازندگان براساس حقایق تاریخی ساخته شده‌اند ولی زمانی که از تشویق منتقدان سینمایی می‌گذریم می‌بینیم که مورخان، گزارشگرها و حتی مقامات سیاسی اصرار دارند که این فیلم‌ها عجولانه ساخته شده‌اند و در این میان بسیاری از حقایق نادیده گرفته شده یا حتی نابود شده‌اند.

شاید زمانی‌که یک روایت تاریخی تبدیل به فیلم‌ می‌شود، پرهیز از ترکیب آن با داستانی درام ناممکن باشد ولی در نهایت این مسئله نباید به قربانی شدن یک حقیقت بیانجامد.

 

*فیلم سینمایی «سی دقیقه پس از نیمه شب» ساخته «کاترین بیگلو»؛ نامزدی در سه بخش از جوایز اسکار

این فیلم درباره دستگیری و کشتن «اسامه بن لادن» به دست نیروهای آمریکایی است.

 

 

منتقدان می‌گویند: شخصیت مستقل و تک محور «جسیکا چاستین» در فیلم «سی دقیقه پس از نیمه شب»، کاملا بی‌اساس است و به هیچ وجه ماهیت حقیقی ندارد.

 

 

«سی دقیقه پس از نیمه شب» تصویرگر حمله یک تیم شش نفره به پناهگاه مخفی «اسامه بن لادن» است که در نهایت به مرگ او منجر می‌شود، این فیلم در حالی به نمایش درآمد که سازندگان آن مدعی بودند که جزئیات این فیلم براساس اطلاعاتی بی عیب و نقص از یک اتفاق واقعی است.

این در حالی است که «جان مک‌کین» سناتور ایالت آریزونا، «دیانا فاینستاین» سناتور کالیفرنیا و «کارل لوین» سناتور میشیگان در نامه‌ای مشترک به «مایکل لینتون» رئیس کمپانی سونی پیکچرز، اعتراض کردند که فیلم «سی دقیقه پس از نیمه‌شب» به شدت غلط و تحریف‌شده است؛ به خصوص در زمینه شکنجه‌هایی که برای کشف محل اختفای بن‌لادن تصویر شده است.

«مایکل مورل» رییس سازمان سیا نیز یکی دیگر از کسانی است که با این مطلب موافق است.

 «نادا باکاس» مأمور سابق سازمان سیا در مجله «پسفیک استاندارد» نیز به شدت از این فیلم انتقاد کرد و نوشت: شخصیت مایا با بازی «جسیکا چاستین» در فیلم «سی دقیقه پس از نیمه‌شب» به عنوان تفنگداری تنها، به هیچ عنوان در واقعیت مصداق ندارد.

«باکاس» در ادامه می‌نویسد: حقیقت این فیلم؛ ساعت‌ها کار طولانی برای یک فیلم سفارشی است (از سوی اوباما) که به هیچ عنوان حتی با استانداردهای روائی نیز منطبق نیست.

بسیاری از سیاستمداران آمریکا و سران ارشد سازمان سیا با این مسئله موافقند، آنها به صراحت گفته‌اند که این فیلم به سفارش «اوباما» در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا با هدف قهرمان نشان دادن او در جریان کشته شدن بن لادن ساخته شده است.

آنها ضمن اعتراض به کمرنگ کردن نقش سازمان سیا در عملیات کشتن بن‌لادن در فیلم «سی دقیقه پس از نیمه شب»، بارها به این مسئله اعتراض کرده‌اند که اوباما صرفا جهت بهره‌برداری شخصی، امنیت ملی کشور را در خطر انداخته و اطلاعات محرمانه این پرونده را در دسترس «کاترین بیگلو» و چند تن دیگر از سازندگان این فیلم قرار داده است.

البته «کاترین بیگلو» در دفاع از فیلم خود در ارتباط با صحنه‌های مربوط به شکنجه در چند مصاحبه متذکر می‌شود: شکنجه بخشی از این داستان است که برای روایت این داستان نمی‌توان آن را نادیده گرفت.

 

*فیلم سینمایی «لینکلن» ساخته «استیون اسپیلبرگ»؛ نامزدی در 12 بخش از جوایز اسکار و صدرنشینی نامزدهای این جوایز

 

 

این فیلم روایتی سینمایی از زندگی «آبراهام لینکلن»، شانزدهمین رئیس‌جمهور آمریکا و همچنین تلاش او برای براندازی قانون برده‌داری در این کشور است.

فیلم با آنکه از سوی منتقدان سینمایی بسیار ستوده شده و حتی در هشتاد و پنجمین دوره از رقابت‌های اسکار، با نامزدی در 12 بخش از جوایز، صدرنشین دیگر نامزدها شده است ولی از سوی مورخان با انتقادهای زیادی روبروست.

مورخان آمریکایی، این فیلم را به گزافه‌گویی و اغراق درباره خدمات رئیس جمهور آمریکا متهم کرده‌اند.

 

 

به عقیده آنها در رابطه با نقش «آبراهام لینکلن» در پایان دادن به برده‌داری، بسیار اغراق شده و در عوض نقش خود برده‌ها و زجرهایی که آنها برای براندازی این قانون متحمل شده‌اند، همه و همه تحت‌الشعاع نقش رئیس جمهور، به طرز غیرمنصافانه‌ای نادیده گرفته شده است.

«بروس لوین» مورخ دانشگاه ایلینویز آمریکا، در مصاحبه با نشریه آمریکایی سالن گفت: در رابطه با صحت و سقم فیلم لینکلن، نظرات مختلف زیادی وجود دارد که در درجه اول علت آن تاکید بیش از حد بر نفوذ «آبراهام لینکلن» است.

برخی از منتقدان نیز از این فیلم به خاطر عدم موفقیتش در ارائه تصویری تمام‌نما از این برهه از تاریخ آمریکا انتقاد کرده‌اند.

«اریک فونر» استاد دانشگاه کلمبیا، در یاداشتی به نشریه آمریکایی «سالن» متذکر می‌شود: زمانی‌که شما این فیلم را تماشا می‌کنید، به هیچ وجه این احساس به شما دست نمی‌دهد که پایان برده‌داری در همه جای آمریکا به وقوع پیوسته باشد: به عنوان مثال، در جنوب نیروهای دولتی برده‌ها را آزاد می‌کنند و برده‌ها مزرعه‌ها را تحت تملک خود در می‌آوردند، لحطاتی بسیار درام و پر از هرج و مرج. این بدترین چیزی است که شما ممکن درباره یک فیلم هالیوودی بگویید: این فیلم در مقایسه با اثری نمایشی بسیار خسته‌کننده است.

 

* فیلم ضد ایرانی «آرگو» ساخته «بن افلک»؛ نامزد در هفت بخش از جوایز اسکار، یکی از جنجالی‌ترین فیلم‌های سال جاری

فیلم سینمایی «آرگو» روایتی هالیوودی از واقعه تاریخی تسخیر لانه جاسوسی آمریکا به دست دانشجویان ایرانی است، این فیلم به سفارش کمپانی صهیونیستی «برادران وارنر» و سازنده فیلم «300» ساخته شده است.

 

 

این فیلم نه تنها به خاطر ساده‌انگاری، بلکه به خاطر اضافه‌کردن روایاتی غیرواقعی به داستان، که آن را بیش از حد به اثری درام تبدیل کرده، مورد انتقاد قرار گرفته است.

«آرگو» داستان شش آمریکایی است که در جریان تسخیر سفارت آمریکا به دست دانشجویان ایرانی موفق به فرار می‌شوند و پس از آنکه در خانه سفیر کانادا در ایران، پنهان می‌شوند، «تونی مندز» مأمور سازمان سیا، در چهره یک کارگردان هالیوودی تلاش می‌کند تا آنها را به عنوان عامل ساخت فیلمش، از ایران فراری دهد و سرانجام نیز موفق به این کار می‌شود.

 

  

این فیلم در ابتدا به صورت روایی توضیح می‌دهد که ایرانی‌ها بر اثر ظلم و ستم حکومت محمدرضا شاه، به ستوه آمده، انقلاب می‌کنند و در نهایت حکومت جمهور اسلامی ایران شکل می‌گیرد.

البته به عقیده «کوین بی.لی»، منتقد، فیلمساز و تهیه‌کننده هالیوود و یکی از نویسندگان روزنامه «شیکاگو سان تایمز»، اگر فیلم «آرگو»، همین روال را در طول فیلم حفظ می‌کرد، شاید فیلم موفقی از آب درمی‌آمد و شاید می‌توانست بخشی از تاریخ را به تصویر بکشد ولی این فیلم خیلی سریع تغییر موضع می‌دهد و ایرانیان را مردمانی، بی‌تمدن، بی‌منطق و بدوی معرفی می‌کند که همانند گروه خون‌آشام‌های فیلم‌های هالیوودی حمله ور می‌شوند.

این منتقد آمریکایی در ادامه می‌نویسد: این فیلم به جای آنکه نگاهش را بر تصویر بزرگ انقلاب ایران متمرکز کند، وارد سیر قهقرایی این خط داستانی می‌شود که «آمریکایی‌های سفید پوست در خطرند»! این فیلم یک کلاه‌برداری بزرگ است که به نظر می‌رسد باهدف کمرنگ کردن شکست آمریکا در عملیات «پنجه عقاب» و یا همان «طبس» ساخته شده است.

البته «بن افلک» در یکی از مصاحبه‌های خود مدعی شد که فیلمش به هیچ وجه سیاسی نیست و تنها یک اثر سرگرم‌کننده است.

«دیوید هاگلوند» منتقد روزنامه فرانسوی اسلیت نیز درباره «آرگو» می‌نویسد: همه چیز در این فیلم حقیقت ندارد، به عنوان مثال در این فیلم نقش بسیار مهم کانادایی‌ها در نجات این شش تن بی‌اهمیت جلوه داده شده است، یا شخصیت «الن آرکین» در این فیلم به عنوان یکی از غول‌های هالیوود، به هیچ وجه وجود خارجی نداشته است.

این منتقد فرانسوی می‌افزاید: البته بیشترین بخش تحریف‌شده در در این فیلم، صحنه‌های مربوط به فرودگاه است که بسیاری از آنها کاملاً ساختگی و غیرواقعی است؛ از نبود بلیت‌ها در ابتدای مراجعه آنها به فرودگاه (در حقیقت، کانادایی‌ها این بلیت‌ها را خریداری کرده بودند) تا صحنه‌ای که گروه به سرپرستی «بن افلک» توسط نیروهای امنیتی بازداشت می‌شوند و حتی زمانی‌که سوار هواپیما می‌شوند، هواپیمای آنها توسط جیپ‌های ماموران امنیتی و اتومبیل پلیس‌ها تحت تعقیب قرار می‌گیرد، «مندز» خود اعتراف کرده است که هیچکدام از این اتفاقات در فرودگاه نیفتاده و همه چیز بسیار راحت پیش رفت.

به نظر می‌رسد این فیلم تبلیغی برای سازمان سیا و توانمندی مأموران آن است، زیرا در این فیلم با هر چه کمرنگ‌تر کردن نقش دیگران، در فراری دادن نیروهای آمریکایی از ایران از جمله کانادایی‌ها و بریتانیایی‌ها، تلاش شده تا نقش سازمان سیا بسیار پررنگ و هوشمندانه توصیف شود.

«آرگو» از آن دست فیلم‌هایی است که نه تنها عده‌ای در داخل آمریکا نسبت به تحریف حقایق در آن معترضند، بلکه عده‌ای از سلطنت‌طلب‌ها، بریتانیایی‌ها، کانادایی‌ها و در راس همه آنها مقامات سینمایی ایران، آن را تحریف کامل تاریخ می‌دانند.

باوجود تمام مطالب عنوان شده، فیلم‌ «آرگو» به دنبال کسب دو جایزه گلدن گلوب بهترین فیلم و بهترین کارگردانی، هم‌اکنون نیز در حال درو کردن جوایز اتحادیه‌های آمریکایی است که براساس شواهد موجود و گمانه‌زنی‌های انجام شده، برنده شدن او در رقابت‌های اسکار نیز چندان دور از انتظار نیست.

به نظر می‌رسد در این محافل سینمایی آنچه که بیش از همه بی‌اهمیت  و بی‌ربط جلوه می‌کند، حقیقت است.

 

گزارش: نرگس محمدی


برچسب ها: اعتراض مورخان به تحریف تاریخ ، لینکن ، آرگو و کشتن بن‌لادن» ، رقابت‌های اسکار ،
دنبالک ها: فرهنگی ،
آخرین ویرایش: چهارشنبه 11 بهمن 1391 03:29 ب.ظ

 
سه شنبه 10 مرداد 1396 03:43 ق.ظ
My brother recommended I would possibly like this web site.

He was totally right. This publish truly made my day. You cann't consider simply how so much time I had spent for
this info! Thanks!
سه شنبه 2 خرداد 1396 07:07 ق.ظ
I couldn't refrain from commenting. Perfectly written!
سه شنبه 22 فروردین 1396 03:59 ب.ظ
Hey There. I found your blog using msn. This is a very well written article.

I will be sure to bookmark it and return to read more of your useful info.
Thanks for the post. I will definitely comeback.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر